Lastiklerin kaplanması için sertifikalı tesisler tavsiye edilir
Lastik Sanayicileri ve İthalatçıları Derneği (LASİD) Genel Sekreteri Erdal Kurt, belgesi olmayan tesislerin kaplamalı lastik yapmasının yasak olduğunu belirterek, lastiklerine kaplama yaptırmak isteyen sürücülere lastiklerine tesislerde kaplama yaptırmalarını tavsiye ettiklerini belirtti. Bu yönetmeliğe uygun bir sertifika gösterenler.
Dernek tarafından yapılan açıklamada görüşlerine yer verilen LASİD Genel Sekreteri Kurt, uzun mesafeli trafikte dikkat çeken kaplamalı lastikler hakkında bilgi verdi.
Güvenli trafiğin, tüm sürücülerin ortak bilinçle sorumluluk almasıyla mümkün olduğunu belirten Kurt, Türkiye’deki trafik kazalarının birçoğunun ihmalden kaynaklandığını, yola çıkacak araç ve lastiklerin bakım ve muayenelerinin düzenli yapılması gerektiğini vurguladı. uzman eller tarafından yapılmaktadır.
Özellikle uzun mesafeli trafikte görülen ve ticari araç sürücülerinin sıklıkla kullandığı kaplama formülüne de değinen Kurt, “Ticari araç sürücüleri ekonomik nedenlerden dolayı eski lastiklerini kaplayarak kullanabilirler. Kaplama yöntemi tercih edilirse standartlara uygun olarak yapılması gerekmektedir. Sürücülerin lastiklerini sertifikalı tesislerde ehil ellere kaplatmaları gerekmektedir. Bu sayede “Kaplamalar lastiğin ikinci ömründen faydalanma fırsatı vererek çevreye katkı sağlıyor.” bilgi.
Kurt, bunun dışındaki kaplamaların güvenli olmayacağının altını çizerek, sertifikasız “yer altı” tesislerinde kaplanan lastiklerin trafik açısından tehlike oluşturabileceğini kaydetti.
“Sertifikası olmayan yerlerde kaplama yasaktır”
Kurt, dernek olarak kaplamalı lastik konusunu ve bu konunun bilinmesini önemsediklerini belirterek, şu değerlendirmeyi yaptı:
“Lastik kaplama, aşınmış lastiğin sırtının yenilenmesidir. Günümüzde gelişen lastik teknolojisi, lastiklerin gövdesine birkaç kez kaplama yapılmasına olanak sağlamaktadır. Kaplama, yeni lastiğin ömrünü uzatarak dayanıklı kullanım sağlar. Ancak lastik kaplama işleminin mutlaka yapılması gerekmektedir. UN/ECE R 108 ve R 109 standartlarına göre sertifikalandırılmıştır.Lastik üreticileri bu uygulamayı uzman ekipler tarafından geliştirilen ve onaylanan son teknoloji ve ekipmanlarla gerçekleştirmektedir.
İlgili yönetmelik ile güvenli lastik kaplama standardı belirlenmiş olup, UN/ECE R 108 ve R 109 standartlarına sahip kaplama tesisleri bakanlık tarafından denetlenerek sertifikalandırılmıştır. Aynı yönetmelik, belgesi olmayan tesislerin kaplama yapmasını da yasaklıyor. Lastiklerine kaplama yaptırmak isteyen sürücülerin bu yönetmeliğe uygun sertifikaya sahip tesislerde kaplama yaptırmalarını tavsiye ederiz. Bu standartların dışında ve tesislerde kaplanan lastikler trafik sorununa neden olabilir. Kaplamalı lastikler hakkında bilgi almak istediğinizde lütfen uzman ve sertifikalı tesislere danışınız.”
Kurt, genel olarak kamyon, otobüs, iş makinaları ve uçak lastiklerinde kullanılabilen kaplama lastiği uygulaması sayesinde lastiklerin uygun karkaslarla kaplanması sayesinde gerekli güç ve hammadde ihtiyacının yaklaşık 5 kat azaldığını, bu sayede ihtiyaç duyulan güç ve hammadde ihtiyacının yaklaşık 5 kat azaldığını anlattı. daha az atık lastik üretilir.
Kurt, kullanıcılar açısından lastiğin kilometre/maliyet oranının düştüğünü, bu açıdan değerlendirildiğinde kaplanmış lastiklerin çevreye ciddi oranda tasarruf sağladığını belirtti.